Vi gör vårt bästa för att kunna bemöta dina förväntningar och tillsammans kan vi ta fram en plan som fungerar just för dig!

Körkortsutbildning

Körkortstillstånd

För att få börja övningsköra måste du ha fyllt 16 år samt ha ett beviljat körkortstillstånd från Transportstyrelsen. Ansökan kan antingen göras elektroniskt på transportstyrelsen.se eller via telefon 0771-818181.

I samband med ansökan måste du göra en synundersökning hos en optiker och intyget skickas per post eller digitalt hos optikern. Beviljat körkortstillstånd är giltigt i fem år.

B-behörighet

Körutbildningen styrs av en kursplan som Transportstyrelsen har gett ut. Den ligger till grund för vad du måste kunna inför ett teoriprov och körprov. Utbildningen är uppdelad i 16 moment och dessa moment finner du bland annat i studiehäftet som följer med i ditt bokpaket.
    Varje elev har ett utbildningskort på elevcentralen där läraren fyller i vad som gjorts under lektionen. Där kan du följa din utbildning på distans och eventuellt visa din privata handledare vart du befinner dig och vad du bör träna på just nu.

Vi vill att din körkortsutbildning ska bli så effektiv som möjligt och anpassar oss efter just dina förutsättningar. Du kan välja allt mellan att köra ”normal” takt där man kör 2-3 lektioner i veckan eller till en mer intensiv utbildning. För att vi lättare ska kunna göra en bedömning rekommenderar vi att du gör en testlektion på 80 minuter. Det passar såväl nybörjare som mer erfarna elever och ger en ungefärlig bedömning av hur många körlektioner du behöver samt en preliminär kostnadsberäkning.
    När alla momenten är uppnådda bokas kunskapsprov och körprov in.